Регистрация

Пазарът на енергийни напитки има крила

Категорията е с най-високи цени при безалкохолните, а обемът на продажбите й нараства средногодишно с 35-45%

Автор: Мара Георгиева 03 октомври 2007

Енергийните напитки заемат едва 0.6% от общото потребление на безалкохолни напитки в страната (при това заедно с т.нар. спортни напитки), но в последните години интересът към тях расте. Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки отчита средногодишен ръст на продажбите в количество между 35 и 45%. Само за 2006 г. скокът при енергийните напитки е 43% и потреблението им достига близо 6 млн. л, уточнява Милчо Бошев, председател на браншовата организация

Според Христо Евтимов, управител на "Шарк България" (официален вносител на Shark), "енергийните напитки съставят съвсем малка процентна част от пазара на безалкохолни напитки, но поради високата си цена и функционалността си са изключително интересни".

Предлагане

Енергийните напитки са специфични - те не утоляват жаждата, а имат за цел да подпомогнат различни функции на човешкото тяло, като го снабдят с допълнителна енергия. С други думи - тези продукти по дефиниция имат функционален характер и са специално предназначени за периоди на повишено умствено и/или физическо натоварване.

Red Bull - марката - основател на категорията, е лансирана в Австрия в края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век. В България продажбата им стартира в края на 90-те. От 1 януари 2007 г. Red Bull смени дистрибутора си "Енерджи груп" и официален вносител и дистрибутор на напитката за страната вече е "Девин".

На пазара се предлагат много на брой и различни видове енергийни напитки. Присъстват

Световноизвестни производители

от Австрия, Полша, Чехия, Унгария, Тайланд, Гърция, Холандия и др. Идват и си отиват марки, променят се пазарни позиции и маркетингови стратегии.

Според Лъчезар Недялков, управител на "Мeга С.А.Т." - София, "всяка година влизат и съответно изчезват от пазара поне 5-8 нови енергийни напитки". От 2000 г. "Мeга С.А.Т." внася Hype Energy, а от тази  - и Hype MFP.  

През август 2002 г. Coca-Cola стартира продажбите на енергийната напитка Вurn в България, но през май 2005 г. компанията взе решение да преустанови продажбите и да преосмисли стратегията си. От май т.г. Вurn е отново на българския пазар - с по-мощна енергийна формула, с нова визия и в нова опаковка - черна алуминиева бутилка от 0.250 мл.

Българските производители

също включиха енергийни продукти в производствената си листа. Фирма "Радулов" - Стара Загора, първа предложи енергийната напитка "Спарта" още преди осем години. Днес компанията произвежда марките ЕnergyX, Хes. Енергийни напитки предлагат също "А и Д комерсиал" - Перущица (марка NRJ), "Синхрон инвест" (марки Energy, Erotic, Еxotic, Sport), "Бултоп" - Варна (марка Roxy energy), "Нутрим" - Пловдив (серия Galaxy). Неотдавна "Кенди" лансира енергийна напитка на прах в пликче с марката Step Energy Power Max. По данни на браншовата организация най-добри пазарни позиции има пловдивската "Нова трейд" с марката Pit Bull.

Според Милчо Бошев, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки, разпределението на вносните и местните продукти е почти поравно, като тенденцията е местните продукти да увеличават своя дял. По преценка на "Шарк България" съотношението между вносните и българските енергийни напитки е 70:30.

"Няма пряка конкуренция между вносните енергийни напитки и произвежданите в България. Потребителят ги приема по различен начин", казва Любен Йочков, търговски директор на "Нова трейд" - Пловдив.

Особености на пазара

"Особеното на този пазар е, че доминира първата напитка в Европа - Red Bull, чието име е станало синоним за вида продукти", отбелязва Лъчезар Недялков и допълва, че конкуренцията е нелоялна, което се провокира от некоректни партньори - заведения и управители.

Оцеляването е плод на много усилия. "Пазарът изисква агресия, внимание, качество на продукта и услугата и интересен начин за привличане и задържане на потребителите", казва Любен Йочков. Освен това "не трябва да се забравя, че енергийните напитки са освен функционални и носители на имидж. Това прави маркетинга и съответното позициониране на пазара изключително важни", обяснява друга особеност Христо Евтимов

Пазарните сегменти

В Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки условно разделят енергийните напитки по няколко признака:

Газирани, негазирани и прахообразни (разреждат се в съотношение 100 г на литър) енергийни напитки. Газираните енергийни напитки са най-популярни и имат около 65% пазарен дял, а прахообразните - едва 3-4%.

Според вида на опаковката - в кутийки, РЕТ бутилки, фолио (сахе). Кеновете (металните кутийки) имат около 40% дял от пазара, а РЕТ бутилките - около 55%.

Според обема на разфасовката - 0.2 л, 0.25 л, 0.33 л, 0.5 л. През тази година "Нова трейд" - Пловдив, пусна на пазара двулитрова бутилка от РЕТ материал. От компанията твърдят, че така улесняват покупките за вкъщи и организацията на "купони" в домашна обстановка.

Според цената -  от 4.00 лв до 13.00 лв за литър (средна цена на дребно).

Според произхода на производителя - вносни и продукти на местни производители.

В "Девин" сегментират пазара на канали в зависимост от начина на консумация:

on premise или т.нар. студен пазар (различен тип заведения - барове, дискотеки, клубове и т.н.)

оff premise, или топъл пазар - организирана търговия (международни и локални ключови клиенти) и обща търговия

импулсен канал - бензиностанции.

Канали на разпространение

Според Лъчезар Недялков най-висока консумация има в заведенията. Студеният пазар е основният канал за реализация на енергийните напитки в България и на това се дължи славата им на парти напитки и миксери за алкохол.

Експертите на "Девин" обаче посочват, че топлият пазар е предизвикателство с огромен потенциал. Този тип пазарна реализация предполага отложена консумация - т.е. енергийната напитка се купува в магазин, супермаркет и т.н. с цел да се консумира по-късно по някакъв повод. Ето защо ръстът на продажбите в този случай е пряко свързан с все по-детайлното и правилно разбиране на ефекта на енергийната напитка в различни ситуации: по време на спорт и учение, на път или работа, отбелязват от "Девин". Затова част от маркетинговата стратегия на компанията включва специални екипи от момичета в миникупъри с огромен Red Bull кен, които посещават огромен брой места за работа и спорт и подаряват напитката.

Импулсният канал е един от най-подходящите канали за реализация на енергийни напитки като цяло, твърдят вносители, защото идеята за покупка там е свързана точно с прекия ефект от консумацията - повишава концентрацията и бързината на реакциите, увеличава бдителността, премахва чувството на умора и сънливост.

Цени

Цените на енергийните напитки са най-високи в сравнение с другите видове безалкохолни напитки. Средната цена на пазара за един литър напитка през 2006 г. е около 15 лева, посочват от браншовата асоциация. В резултат на широкото навлизане на продукти, предлагани от български производители, цената на литър напитка непрекъснато намалява, отбелязва Милчо Бошев.

Вносните енергийни напитки са позиционирани в по-високия ценови сегмент, а студеният пазар и специално заведенията от висок клас са в най-високия. Там кен енергийна напитка например се предлага между 5 и 10 лева.

Потребители

Според някои енергийните напитки са предпочитани най-вече от младите хора, посетители на дискотеки и нощни клубове. Производители и вносители твърдят обаче, че енергийните напитки са за всички, които имат нужда от енергия - и младежи под 20 години, и юпита с интензивен начин на живот, и по-възрастни, чиято работа е свързана с пътуване или изтощителни нощни смени. "Всички хора в активна възраст, от 16- до 60-годишни, които се нуждаят от малко допълнителна енергия, за да се забавляват, учат, съсредоточат в работата или шофират, са наши потенциални клиенти", уточнява Христо Евтимов ("Шарк България").    

"В последно време на пазара се появиха енергийни напитки, приготвени специално за по-възрастното поколение", казва Милчо Бошев. При тези напитки се включват въглехидрати с нисък гликемичен индекс и биоактивни вещества от растителен произход. На европейските пазари вече се предлагат напитки на база минерална вода с кофеин като заместител на сутрешната доза кафе. Срещат се и комбинации на бира с добавен кофеин.

Сезонност

Според Милчо Бошев продажбата на енергийните напитки не се отличава с особена сезонност, защото тяхната употреба не е свързана с промените в климатичните условия, а с мястото на консумация, което засега е основно в увеселителни и развлекателни заведения, спортни и игрални зали. "Пазарът е доста постоянен с лек ръст през лятото", уточнява Христо Евтимов.

От "Девин" твърдят, че като правило летният сезон е пиков за реализацията на енергийни напитки по няколко причини - традиционен отпускарски период, свързан с много пътуване, парти и забавления. С други думи - с нужда от допълнителна енергия.

Всички пазарни наблюдатели прогнозират запазване и дори увеличаване на ръста на продажби на енергийните напитки в страната поне за следващите 5 години. Такава е и международната тенденция.


Основни активни вещества в енергийните напитки

1. Метилксантини:
Кофеин - стимулант на централната нервна система, който намалява чувството на сънливост и изостря вниманието

Теобромин - слаб стимулатор на централната нервна система, стимулатор на сърдечната дейност, разширява кръвоносните съдове посредством релаксиране на гладките мускулни влакна в стените им, удължава живота на някои катаболни хормони
2. Енергийни източници и енергийни преносители
 Малтодекстрин

- 10% по-бързо усвоим от гликозата, това е предпочитаният източник на енергия в повечето енергийни напитки, съдържа 4 ккал/г
  Креатин

- енергиен агент, съдържащ фосфатни групи, нужни за набавяне на мускулна енергия
Л-карнитин

- енергиен преносител на триглицериди от клетъчната цитоплазма към митохондриите, увеличава ефективния мастен метаболизъм
3. Поддържаща група вещества:
Таурин

-  подобрява хидратацията на мозъка, регулира активността в мастните депа, блокира някои невротрансмисии, свързани с мозъчната активност, подобрява стабилността на клетъчните мембрани на нервните клетки
Витамини от група В (В3, В5, В6, В12)

- гарантират стабилност на различни критични и интензивни катаболни процеси в клетките
Глюкаронолактон

- подобрява концентрацията, функциите за запаметяване, стимулира мозъчните функции, антидепресант
4. Многокомпонентни билкови екстракти:
Гинко Билоба

- стимулира кръвообращението, предпазва от оксидативен стрес
Женшен

- адаптоген, стимулира либидото
Елеутерокок

- адаптоген, подобрява издръжливостта и паметта
Зелен чай

- съдържа кофеин, има общо тонизиращо действие
 Мате

- съдържа кофеин и други метилксантини, но има по-слаб ефект върху сърцето в сравнение с кафето

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души